Παράλληλα με τα υγειονομικά μέτρα που υλοποιούν, οι κατέχοντες θέσεις ευθύνης θα πρέπει να ενσκήψουν και στα κοινωνικά προβλήματα που αναδύονται.


Εν αναμονή των κυβερνητικών ανακοινώσεων για περιορισμό των μετακινήσεων, γίνεται ολοένα και πιο αντιληπτό ότι η υγειονομική κρίση έχει κι άλλες διαστάσεις, η κρισιμότητα των οποίων δεν μπορεί να αγνοηθεί. Τρία ζητήματα, τα οποία μεταξύ άλλων πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη τις επόμενες εβδομάδες, είναι η επάρκεια της αστυνόμευσης, η παροχή ψυχολογικής υποστήριξης και η στήριξη των μεταναστών.

Όσον αφορά στο πρώτο, με τα μαγαζιά κλειστά, την αγορά νεκρή και τους δρόμους άδειους δημιουργούνται σημαντικά κενά ασφαλείας, που ενδεχομένως να ευνοήσουν παραβατικές συμπεριφορές και εγκληματικές πράξεις κατά αδύναμων συμπολιτών και απροστάτευτων περιουσιών. Η Ελληνική Αστυνομία οφείλει να βγει από το τριπάκι των καταλήψεων και να προετοιμάζεται σοβαρά για αποτελεσματική παρουσία στις γειτονιές και τα τυφλά σημεία των αστικών οικισμών. Λέγοντας δε αστυνόμευση εννοούμε αστυνόμευση και όχι πρακτικές στρατιωτικού νόμου.

Όσον αφορά το δεύτερο, βρισκόμαστε στην αρχή της κρίσης και ως έναν βαθμό ο κόσμος το ρίχνει στην πλάκα και καλά κάνει. Όσο περνάει, όμως, ο καιρός και όσο η αβεβαιότητα παγιώνεται, η ανατροπή των ενδοοικογενειακών ισορροπιών από τον εγκλεισμό στα σπίτια, η μοναξιά που θα βιώσουν πολλοί άνθρωποι, αλλά και τα οικονομικά και διαχειριστικά αδιέξοδα που θα συσσωρευτούν, δημιουργούν μια ασφυκτική κατάσταση, η οποία με τον έναν ή τον άλλον τρόπο θα επιβαρύνει τη ψυχολογία του γενικού πληθυσμού. Να μην αγνοούμε, επίσης, τους ανθρώπους που αντιμετωπίζουν προβλήματα ψυχικής υγείας. Ας ελπίσουμε ότι οι έκτακτες συνθήκες δεν θα κρατήσουν πολύ. Τι θα γίνει, όμως, αν η κατάσταση αυτή τραβήξει πέρα από το Πάσχα, όπως διαφαίνεται; Και ποιος ορίζει για ποιον το πολύ του διαστήματος; Οι αντοχές του καθενός διαφέρουν και η ανάλαφρη υποδοχή των γεγονότων αποτελεί την πρώτη ένδειξη μιας εν εξελίξει δοκιμασίας, που στην πορεία θα αναζητά διεξόδους εκτόνωσης μεγαλύτερες και ενδεχομένως πιο έντονες.

Δεν είμαστε ειδικοί για να ξέρουμε αν υπάρχει κάποιο πρωτόκολλο και τι προβλέπει σε αυτές τις περιπτώσεις, ούτε μπορούμε να πούμε ότι η κατ’ οίκον ψυχαγωγία και οι λιγοστές κοινωνικές επαφές θα απαλύνουν και σε ποιο βαθμό το βάρος. Εικάζουμε ότι θα είχε νόημα η δημιουργία ενός μηχανισμού υποστήριξης με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς για όποιον νιώθει την ανάγκη να απευθυνθεί σ’ αυτούς. Σε κάθε περίπτωση, η υγειονομική κρίση θα αφήσει το αποτύπωμά της μεσομακροπρόθεσμα και στις υπηρεσίες ψυχικής υγείας. Ως εκ τούτου, η ψυχολογική υποστήριξη ως κόστος αγωγής θα εμφανιστεί, εκ των πραγμάτων και στον βαθμό που αναλογεί, στις μελλοντικές, αυξημένες δαπάνες του συστήματος υγείας. Εκτός κι αν πούμε ότι το καλοκαίρι και τα μπάνια του λαού θα τα λύσουν όλα.

Όσον αφορά το τρίτο, δεν χρειάζονται πολλές εξηγήσεις για τους νοήμονες ανθρώπους. (Με τους άλλους δεν υπάρχει κι ούτε πρέπει να υπάρχει διάλογος). Είναι ζήτημα αλληλεγγύης, ανθρωπιάς, δημόσιας υγείας και κοινωνικής ειρήνης να υποστηριχθούν οι οικογένειες και τα πρόσωπα εκείνα που εκ των πραγμάτων έχουν περιορισμένη πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας, αδυναμία επικοινωνίας με τη δημόσια διοίκηση, μετέχουν από σαφώς μειονεκτικότερη θέση στην καθηλωμένη πια αγορά και, εκ των πραγμάτων, ξαναβγαίνουν εκτός των όποιων διαδικασιών ένταξης και ενσωμάτωσής τους με το κλείσιμο σχολείων, χώρων εργασίας, ακόμα και των μαύρων μεροκάματων. Παρεκτός και θέλουμε να δημιουργήσουμε γκέτο απόκληρων, θα πρέπει να στηρίξουμε άμεσα τους ανθρώπους με μεταναστευτικό προφίλ που εντάσσονται στις παραπάνω συνθήκες.

Συμπερασματικά, όσο περνάει ο καιρός, παράλληλα με τα υγειονομικά μέτρα που υλοποιούν, οι κατέχοντες θέσεις ευθύνης θα πρέπει να ενσκύψουν και στα κοινωνικά προβλήματα που αναδύονται και απειλούν με διάρρηξη τον κοινωνικό ιστό. Γιατί, οι κοινωνικές ρωγμές θα γίνονται ορατές παράλληλα με το που θα γίνεται αντιληπτό και το δημοσιονομικό κόστος. Και καμιά διοίκηση δεν μπορεί να κρατήσει δύο καρπούζια στην ίδια μασχάλη.

Για να βγούμε αλώβητοι από αυτήν την κρίση πρέπει να βγούμε πρωτίστως ζωντανοί αλλά και ακέραιοι. ■

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.